Firmowe strony internetowe a nawigacja

Rozwój Internetu jako środka przekazu sprawił, że wiele osób pragnie posiadać własną stronę internetową. W globalnej sieci istnieje niezliczona ilość serwisów, które umożliwiają założenie swojego bloga lub strony wizytówki. Serwisy te, wyposażone w przyjazne dla użytkownika kreatory, pozwalają na bardzo szybkie stworzenie profesjonalnie wyglądającej strony internetowej, choć – nie oszukujmy się – nie będzie to jakiś unikalny majstersztyk. Jeśli stawiamy na indywidualność, powinniśmy się raczej skupić na pomocy z zewnątrz lub wykreować stronę we własnym zakresie.

Tworzenie strony a łatwość użytkowania

Tworzenie stron to tak na prawdę sztuka kompromisu pomiędzy łatwością użytkowania strony, jej wydajnością i możliwościami. Na samym szczycie celów do zrealizowania przez witrynę, zawsze stoi zaspokojenie potrzeb użytkownika, sprawienie, aby strona była dla niego przyjazna i łatwa w odbiorze.

Pewnym rodzajem standardu w Internecie, do którego użytkownicy zdążyli się już przyzwyczaić, jest umieszczanie głównych elementów nawigacyjnych strony u góry. Górna belka z przyciskami nie zajmuje wiele miejsca, a można ją „przykleić” do okna przeglądarki podczas przewijania strony, co ułatwia nawigację. Internauta nie musi wracać na górę witryny, aby kliknąć odnośnik do innego działu, kategorii, itp.

Nawigacja na stronie w panelu bocznym

Drugim często spotykanym miejscem na elementy nawigacyjne jest panel boczny, lewy lub prawy. Ma on tę wadę, że zmniejsza dostępną szerokość dla właściwej zawartości strony, przez co strona niepotrzebnie się wydłuża. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby tego typu rozwiązanie stosować w witrynach, w których występuje niewiele tekstu lub głównie treści graficzne.

Często spotyka się połączenie obydwu rozwiązań. Górne menu nawigacyjne zawiera elementy główne, np. kategorie, zaś nawigacja boczna – elementy uzupełniające, np. tagi.

Jeśli chodzi o tagi, to doskonale pozwalają one powiązać poszczególne podstrony witryny. Umieszcza się je zazwyczaj w formie chmury tagów w panelu bocznym lub na dole strony. Dodatkowo tagi są obecne pod lub nad każdym wpisem na blogu, ułatwiając przemieszczanie się pomiędzy tematycznie powiązanymi treściami.

Jak widzimy tworzenie stron tak, aby nawigacja była przyjazna dla użytkownika, opiera się na dość prostych i jasnych zasadach.

Dodaj komentarz