Administracja publiczna a służba cywilna – jakie są zadania i obowiązki urzędników państwowych?

Urzędnik państwowy zobowiązany jest do przestrzegania prawa obowiązującego w naszym kraju oraz Konstytucji RP. Wszystkie jego prawa i obowiązki służbowe reguluje ustawa o pracownikach urzędów państwowych. Czym zajmują się osoby zatrudnione w urzędach?

Obowiązki urzędnika państwowego

Administracja publiczna wymaga od osób w niej zatrudnionych pewnych cech takich jak: komunikatywność, rzetelność, odpowiedzialność i wysoka kultura osobista. Kandydaci chcący rozpocząć pracę w placówkach urzędowych zobowiązani są do zachowania tajemnicy państwowej. Osoby te muszą wykazywać się biegłą znajomością języka angielskiego. Ponadto niezbędne jest odbycie stażu w strukturach służby cywilnej. Do głównych obowiązków urzędnika państwowego należy:

  • przestrzeganie prawa i Konstytucji RP,
  • przyjmowanie petentów,
  • sumienne wypełnianie wszelkich poleceń od przełożonych,
  • przeglądanie, przygotowywanie, uzupełnianie dokumentów,
  • rozwijanie swojej wiedzy zawodowej,
  • godne reprezentowanie urzędu państwowego w pracy, jak i poza nią,
  • obiektywne, terminowe, sprawne oraz rzetelne wykonywanie obowiązków,
  • dochowywanie tajemnic służbowych,
  • wykonywanie rozmów telefonicznych,
  • składanie oświadczenia majątkowe wraz z nawiązaniem współpracy z urzędem,
  • zdobywanie zaufania osób przychodzących do danego urzędu,
  • racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi.

Warto dodać, że kierownik urzędu musi zapewnić urzędnikowi państwowemu właściwe warunki do wykonywania obowiązków określonych w ustawie. Administracja publiczna wymaga od swoich pracowników przede wszystkim godnego zachowywania się w pracy, jak i w życiu prywatnym. Można powiedzieć, że służbowe obowiązki takich osób w pewien sposób przenikają do życia osobistego. Wybierając się na studia podyplomowe związane z administracją, należy się z tym liczyć. Starając się na stanowisko w rządowej czy samorządowej placówce, trzeba spełnić pewne wymagania, a praca w tym zawodzie nie należy do najłatwiejszych.

Jak zostać urzędnikiem państwowym?

Aby zostać urzędnikiem, należy mieć minimum średnie wykształcenie. Oczywiście, najlepiej jednak zdać studia na odpowiednim kierunku np. w https://wwszip.pl/podyplomowe/administracja-publiczna-z-elementami-prawa/. Pracodawcy często wymagają dyplomu uczelni z zakresu administracji, zarządzania, prawa czy ekonomii. Urzędnicy pracują najczęściej po 8 godzin dziennie, wykonując rzetelnie i starannie wszelkie polecenia służbowe.

A gdzie można znaleźć pracę po ukończeniu studiów? Studia na kierunku administracji dają możliwość zatrudnienia w licznych jednostkach administracyjnych, instytucjach publicznych, jak i agencjach organizacyjnych i nadzorczych.

Dodaj komentarz